درس خارج| رویکرد کوثری و رویکرد تکاثری

درس خارج| رویکرد کوثری و رویکرد تکاثری
اسفند 18, 1399
448 بازدید

به طور طبیعی لازمه کوثر از بین رفتن باطل، اهل باطل، خط باطل، حرکت باطل و رسیدن انسان کوثری به موفقیت‌های کامل و مطلوب خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سید منذر حکیم؛ استاد در درس خارج «فقه عفاف» به بررسی موضوع معالجه ریشه‌ای پدیده ناسپاسی در انسان پرداخت. وی بیان داشت: با تامل […]

به طور طبیعی لازمه کوثر از بین رفتن باطل، اهل باطل، خط باطل، حرکت باطل و رسیدن انسان کوثری به موفقیت‌های کامل و مطلوب خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سید منذر حکیم؛ استاد در درس خارج «فقه عفاف» به بررسی موضوع معالجه ریشه‌ای پدیده ناسپاسی در انسان پرداخت.

وی بیان داشت: با تامل در دو مقطع سوره عادیات(قسم به عادیات و جواب قسم) ملاحظه می‌شود که بین عادیات(شتران یا اسبان مجاهد) و بین انسان ناسپاس، مقایسه‌ای ظریف صورت گرفته است. در مقطع دوم این سوره، ریشه پدیده ناسپاسی، حب ذات معرفی شده است: «وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَديدٌ.»

آیت‌الله حکیم تصریح کرد: انسان در مواجهه با حب ذات، اختیار دارد که یکی از دو رویکرد را برگزیند؛ 1 – رویکرد کوثری و 2 – رویکرد تکاثری. رویکرد کوثری: روحیات انسان در این رویکرد عبارت است از: جواد، کریم، ایثارگر و از خودگذشته. انسان با اختیار این رویکرد، حب ذات را به نحو اکمل سیراب می‌کند: «إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً.»

وی افزود: رویکرد تکاثری: در این رویکرد، انسان در خودخواهی ومنفعت طلبی مادی و محدود خود را زندانی می‌کند در نتیجه تکاثر همه وجود او را فرا می‌گیرد: «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ، حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ.» انسان با اختیار این رویکرد، خود را زیر آوار حب ذات و خودخواهی دفن می‌کند و تکامل او در مسیر انحطاط قرار می‌گیرد «وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره راهکارهای معالجه حب ذات با رویکرد کوثری عنوان کرد: غریزه حب ذات، شرط اساسی حرکت انسان به سوی کمال و ظرفیتی ممتاز برای او است؛ مشروط به این‌که خیر واقعی خود را تشخیص دهد.

وی عنوان کرد: برای رهایی از روحیه تکاثری، انسان باید به سمت روحیه کوثری حرکت کند؛ نقطه آغاز این رویکرد، شروع سپاسگزاری به قدر درک و توان است و لازمه دستیابی به آن، مراعات دو شرط است: 1 – عبودیت برای پروردگار و اخلاص؛«فَصَلِّ لِرَبِّكَ» و 2 – و تقدیم بهترین‌ها در این مسیر؛ «وَ انْحَر».

آیت‌الله حکیم گفت: نحر، در اینجا می‌تواند یک رمز و کد باشد؛ همانطور که در حج بالاترین قربانی نحر است، انسان باید بهترین داشته‌های خودش را در این مسیر تقدیم کند. امام حسین(ع) در این مسیر جان خود را تقدیم نمود: «إنّ لَکَ فی الجَنّة درجات لا تنالها الا بالشهادة.»

وی تصریح کرد: شخصی نبودن خطاب کوثر: خطاب در سوره کوثر به پیامبر(ص) است ولی مخصوص شخص پیامبر نیست؛ در حقیقت خداوند اصول حرکت تکاملی انسان را که در شخص خاتم پیامبران تجلی یافته و مصداق اتم پیدا کرده، در سوره کوثر ترسیم نموده. لذا: «ان شانئک هو الابتر»؛ دشمن انسان و موانع حرکت انسان که در حرکت مخالفان پیامبر(ص) مصداق پیدا کرده، ابتر و ناقص می‌ماند.

استاد حوزه عنوان کرد: در نتیجه به طور طبیعی لازمه کوثر از بین رفتن باطل، اهل باطل، خط باطل، حرکت باطل و رسیدن انسان کوثری به موفقیت‌های کامل و مطلوب خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: مفتاح

برچسب‌ها:, ,