نشست علمی| مطالعه احکام افراد بدون توجه به نظام خانواده اشتباه است

نشست علمی| مطالعه احکام افراد بدون توجه به نظام خانواده اشتباه است
اسفند 25, 1399
145 بازدید

اسلام از ما می‌خواهد نگاهی کلی داشته باشیم. با دید جامع از وقوع حوادثی که امکان ترمیم آن وجود ندارد جلوگیری کنیم و قبل از انجام تصمیم های اجتماعی، تمامی آسیب های اجتماعی و تبعات را بررسی کنیم و در نهایت مسیر را انتخاب کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سید منذر حکیم؛ پنجمین نشست […]

اسلام از ما می‌خواهد نگاهی کلی داشته باشیم. با دید جامع از وقوع حوادثی که امکان ترمیم آن وجود ندارد جلوگیری کنیم و قبل از انجام تصمیم های اجتماعی، تمامی آسیب های اجتماعی و تبعات را بررسی کنیم و در نهایت مسیر را انتخاب کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سید منذر حکیم؛ پنجمین نشست از سلسله نشست های همایش سبک زندگی اهل بیت(ع) با موضوع ” آسیب شناسی سبک زندگی در بستر نظام خانواده از منظر اهل بیت(ع) ” با سخنرانی آیت‌الله سید منذر حکیم در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

در این نشست که جمعی از اساتید عالی رتبه و پژوهشگران مجمع جهانی اهل بیت(ع) حضور داشتند آیت‌الله حکیم در ابتدا به بیان مفهوم سبک زندگی و سپس آسیب های کلیدی بحث سبک زندگی پرداخت.

وی در ابتدا با قرائت آیات 63 تا 77 سوره فرقان و تبریک ایام دهه فجر گفت: بحث سبک زندگی هم راستا با اهداف بلندمدت انقلاب اسلامی است و این آیات مجموعه ای هماهنگ و منظمی است که بیشترین ارتباط را با ابعاد زندگی انسان دارد تا نمایی از یک بنده ویژه خداوند را ترسیم کند.

آیت‌الله حکیم با بیان اینکه آیات 63 تا 77 سوره فرقان جزو منابع اصلی قرآنی در بحث سبک زندگی هستند افزود: قرآن بسیاری از مطالب را بدون آوردن عنوان خاص مفهوم شناسی می‌کند و مدل “سبک زندگی” بندگان ویژه خداوند را ارائه می‌کند.

این پژوهشگر برجسته حوزه خاطرنشان کرد: خداوند در ابتدای آیه 63سوره فرقان می‌فرماید: «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» که بندگان خاص او کسانی هستند که بر روی زمین متواضعانه راه می‌روند و «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» و وقتی با نابخردان سخن می‌گویند بدون هیچ درگیری با آنها برخوردی مسالمت آمیز دارند.

استاد سید منذر حکیم با اشاره به آیه 64  این سوره بیان کرد: در این سوره تصویر زندگی عبادی بندگان ویژه خداوند اینگونه تصویر شده که وقتی با خدای خود خلوت می‌کنند شب زنده داری را به عنوان راه ارتباطی انتخاب می‌کنند «وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا».

وی افزود: بندگان خاص خدا از او می خواهند آنها را از بزرگترین خطاها نجات بخشد «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا».

مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره تصویر ارائه شده از بعد اقتصادی بندگان شایسته الهی گفت: در این سوره با بیان اینکه «وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا» می‌فرماید این افراد نه اسراف و نه خساست به خرج می‌دهند بلکه مسیر میانه روی را پیش می‌گیرند.

وی در پایان بیان نکات این مجموعه آیات گفت: این عبادالرحمن از خداوند می‌خواهند فرزندان و همسرانشان مایه چشم روشنی آنها قرار گیرند و به گونه ای باشند که امامان متقیان و پیشتازان عرصه تقوا باشند و این یعنی خواهان هدف بسیار بلندی هستند که این تفکر همه کمالات را در خود جمع می‌کند.

آیت‌الله حکیم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) اظهار داشت: به بیان امیرالمومنین(ع)، سرآمد همه ی خلق های نیکو در یک اصل است که هم در بردارنده کلیه کمالات است: «اتقاء رئیس الاخلاق» و این نشان می‌دهد خود تقوا دارای درجاتی است.

این استاد حوزه با اشاره به آیه 74 سوره فرقان و این روایت افزود: افرادی که دعا می‌کنند خود و فرزندان و همسرانشان به قله های رفیع اخلاق برسند دعایشان یک آرزوی محض نیست بلکه چیزی را آرزو می‌کنند که محال نیست و به اجابت می رسد.

وی افزود: این چنین دعاهایی به اجابت می رسند که با واقعیت تطابق دارند هرچند نیاز به مقاومت و استقامت دارد و این افراد به نتیجه مثبت کار خود به نحوی می رسند که به امنیت مطلوب و رضایت الهی دست می یابند و این همان عاقبت نیکوست.

آیت‌الله حکیم با بیان اینکه خطبه متقین حضرت امیرالمومنین(ع) تفسیری برای آیات  63 تا 77 سوره فرقان است، گفت: حضرت به همام در این خطبه می‌فرماید افراد باتقوا کسانی هستند که تمام فضایل را در خود جمع کردند، سخنان گفتنشان جز ثواب نیست و کل زندگی آنها بر میانه روی استوار گردیده است.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) این افراد را طالب علم و کسانی می‌خواند که گوش‌های خود را تنها برای علم مفید وقف کرده اند و نمی‌گذارند چیز دیگری بر گوش آنها جای گیرد و در سختی ها و خوشی های زندگی در یک وضعیت هستند.

استاد حوزه در بخش دیگر سخنان خود به پنج آسیب کلیدی بحث سبک زندگی با توجه به موضوع خانواده اشاره کرد و بیان داشت: عنوان آسیب شناسی سبک زندگی در بستر نظام خانواده از منظر اهل بیت(ع) را می توان از دو جایگاه ” سبک زندگی اجتماعی در قلمرو زندگی خانواده ” و ” نوع تعامل و روش برخورد در مباحث سبک زندگی در بستر نظام خانواده” بررسی کرد که مورد دوم به دلیل بررسی از لحاظ فردی و اجتماعی منطقی تر به نظر می‌رسد.

آیت‌الله سیدمنذر حکیم در تشریح اولین آسیب بحث سبک زندگی گفت: “مبهم بودن مفهوم و ماهیت اصطلاح سبک زندگی” جزو اولین آسیب های این بحث است زیرا در صورت وجود ابهام در اصطلاح سبک زندگی، هرگونه بحثی که بخواهیم پیش ببریم با یک چالش بزرگ درگیر خواهد شد.

وی دومین آسیب بحث سبک زندگی را ” نگاه فردی به مسائل سبک زندگی ” عنوان کرد و افزود: زندگی ما چه فردی و چه اجتماعی، فردی محض نیست و این آسیب بسیاری از مسائل است و نگاه فردی یا موضعی می تواند آسیب های زیادی داشته باشد.

مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: سومین آسیب این بحث، “مطالعه احکام افراد خصوصا بانوان بدون توجه به نظام خانواده ” است و این مسله در مجلس شورای اسلامی هم  مورد توجه قرار گرفته و مسئولین مشغول بازنگری قوانین هستند تا لایحه ای را در این زمینه به دولت تقدیم کنند.

استاد حکیم خاطرنشان کرد: یکی از ارگان هایی که به مسائل زنان اهتمام زیادی می ورزد طرحی با عنوان “میثاق زنان در اسلام” به مجلس عرضه کرد و ما نیز و ما براساس دیدگاه کلی تری، طرحی با عنوان “میثاق خانواده” به همان کمیسیون مجلس ارائه کردیم که این طرح به علت جامع بودن و نگاه به زن در بستر خانواده که عنصر اصلی تشکیل دهنده جامعه است، مورد قبول قرار گرفت.

وی آسیب چهارم مبحث سبک زندگی در بستر نظام خانواده را “توجه به احکام افراد یا خانواده بدون زیرساخت ها” دانست و عنوان داشت: نظراتی که زیرساخت های کلی سبک زندگی و نظام اجتماعی ما را در برمی گیرد شامل نظریه های اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و حقوقی می شود.

این استاد حوزه افزود: اگر این چهار نظریه را حذف و یا حتی به صورت شفاف نداشته باشیم، مطالعه ای ناقص و بدون زیرساخت خواهیم داشت.

وی پنجمین آسیب سبک زندگی را “مطالعه سبک زندگی چه فردی و چه خانواده ای بدون توجه به نظام های مرتبط” خواند و اظهار داشت: نظام های اخلاقی، تربیتی و حقوقی پشتوانه های نظام اجتماعی  است و بررسی آن بدون توجه به سه نظام مرتبط آن، نگاهی ناقص خواهد بود که پیامدهای اخلاقی و حقوقی ناپسندی خواهد داشت.

آیت‌الله سید منذرحکیم در پایان با بیان اینکه اسلام از ما می‌خواهد نگاهی کلی داشته باشیم گفت: با دید جامع از وقوع حوادثی که امکان ترمیم آن وجود ندارد جلوگیری کنیم و قبل از انجام تصمیم های اجتماعی، تمامی آسیب های اجتماعی و تبعات را بررسی کنیم و در نهایت مسیر را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

منبع: ابنا

برچسب‌ها:, ,