در سوره کوثر نیز «کوثر» مصداقی از نعمت بیکران الهی است که دو مسئولیت بر آن مترتب است «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» و در صورت مسئولیتگریزی، انسان به آثار دنیوی و اخروی آن دچار میشود «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر.» به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید منذر حکیم؛ استاد در درس خارج «فقه عفاف» درباره تفسیر سورههای […]
در سوره کوثر نیز «کوثر» مصداقی از نعمت بیکران الهی است که دو مسئولیت بر آن مترتب است «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» و در صورت مسئولیتگریزی، انسان به آثار دنیوی و اخروی آن دچار میشود «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر.»
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید منذر حکیم؛ استاد در درس خارج «فقه عفاف» درباره تفسیر سورههای عادیات، کوثر و تکاثر عنوان کرد: از نکات قابل توجه، هماهنگی جالب مطلع سوره عادیات(کفران نعمت) و بخش پایانی سوره تکاثر(مسئولیتپذیری در برابر نعمت) است که گویای این نکته است تا مسئولیت در برابر نعمت نباشد، ناسپاسی معنا ندارد. لذا تا درک این مسئولیت نباشد انسان به روحیه تکاثری مبتلاست. «إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»، «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ.»
وی افزود: در سوره کوثر نیز «کوثر» مصداقی از نعمت بیکران الهی است که دو مسئولیت بر آن مترتب است «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» و در صورت مسئولیتگریزی، انسان به آثار دنیوی و اخروی آن دچار میشود «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر.»
آیتالله حکیم تأکید کرد: در حقیقت این سه سوره هم قواعد کلی مسئولیتپذیری و مسئولیتگریزی را بیان می کنند و هم مصادیق را نشان میدهند.
وی ادامه داد: کوثر میتواند عرض عریضی باشد از آیات قرآن کریم، اهلبیت(ع) و تجلیات قرآن در سیره و سیمای ایشان و همچنین تجلیات آن در فرزندان برومند کوثر رسالت از حیث کثرت فرزندآوری و فرزندپروری که لازمه تشکیل خانواده الگو است و در این صورت است که کوثر رسالت میتواند عهدهدار سلامت رسالت باشد و نقش خود را در عفاف فردی و اجتماعی ایفاء نماید.
انتهای پیام/
منبع: مفتاح
نظرات