تلاش برای پایه گذاری رشته تخصصی علم انساب در حوزه

تلاش برای پایه گذاری رشته تخصصی علم انساب در حوزه
مهر 29, 1397
134 بازدید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم رییس پژوهشکده الذریّه النبویه در این نشست عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در ارتباط با امام رضا(ع)، موضوع […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم رییس پژوهشکده الذریّه النبویه در این نشست عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در ارتباط با امام رضا(ع)، موضوع نقش سادات رضوی ایران در احیای فرهنگ اهل بیت(ع) است که در دومین همایش سیره امام رضا(ع) با همراهی مؤسسه الذریه النبویه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این پژوهشکده که در سال 1394 تأسیس شده و امسال سومین سال تأسیس آن راه شاهد هستیم در صدد پایه گذاری رشته تخصصی علم انساب به ویژه ذریه نبوی است که در این خصوص اهتمام این پژوهشکده به بیان جایگاه و نقش سادات به طور عام و اصناف گوناگونی از جمله حسینی و حسنی و رضوی در ایران و خارج ایران بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم در ادامه با اشاره به این که بهره برداری از این ظرفیت بسیار عظیم یعنی سادات در جهان اسلام اهمیت ویژه ای دارد، گفت: سادات نقش بسزایی در طول تاریخ اسلام داشته اند و این مسأله مورد اهتمام پژوهشکده قرار گرفته است تا بتواند هم در نقش آفرینی سادات، شناخت نقش های سادات و تحول فرهنگی آنها در عرصه اجتماعی و سیاسی و در عرصه علمی به نتایجی برسد.

وی تصریح کرد: در حقیقت این بُعد تا حدود زیادی مغفول مانده و با توجه به شتاب حرکت جهانی به سوی ظهور اعتقاد داریم که سادات می توانند نقش لازم را برای تمهید ظهور در رفتار و فرهنگ سازی به عهده بگیرند.

رییس مؤسسه علمی الذریه النبویه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این پژوهشکده با همکاری نهادهای آموزشی و پژوهشی و به ویژه آستان قدس رضوی که مرکزیت فعالیت های رضوی را در جمهوری اسلامی داشته است درصدد آن است که در پرتو عنایات ویژه امام رضا(ع) این وظیفه خطیر را انجام بدهد.

وی با بیان این که وظیفه اهل بیت(ع) پاسداری از اسلام ناب محمدی است، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم سادات که فرزندان ائمه طاهرین هستند توانستند در طول تاریخ نقش های بسیار بزرگی را ایفا کنند، همچنانکه رهبری جمهوری اسلامی ایران یکی از افتخارات سادات است که توانست تحولی جهانی ایجاد کند، اما سادات رضوی خصوصیات خاصی دارند که در بررسی های علمی به این مسأله می‌ پردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم در ادامه از برگزاری نشست «جایگاه و نقش سادات رضوی ایران در احیای فرهنگ اهل بیت» درروز 20 آبان ماه خبر داد و یادآور شد: ما به دنبال کشف این مسأله هستیم که چند درصد از سادات ایران، رضوی هستند و چه پست های علمی در طول تاریخ در ایران اسلامی داشته اند و یا می توانند داشته باشند و دانشمندانی که از این نسل نقش مهمی ایفا کرده اند را مورد کنکاش قرار بدهیم که البته کار مفصلی است و با یک همایش به فرجام نمی رسد.

وی در پایان ابراز داشت: این همایش آغاز راهی جدید است که بتوانیم ارمغان جدیدی را تقدیم ساحت مقدس امام رضا(ع) کنیم، چراکه فرزندان امام رضا(ع) نام و یاد ایشان را زنده نگاه داشتند و این زنده نگاه داشتن و خونی که در رگ های فرزندان اهل بیت(ع) جاری است هنوز تأثیرگذاری خود را به طور چشم گیری حفظ کرده و امیدواریم با تکمیل وظایف این پژوهشکده در نقش آفرینی سادات، بتوانیم گام های بلندتری را برداریم.

برچسب‌ها:,