پایان نامه ارث زن در فقه مذاهب اسلامی

پایان نامه ارث زن در فقه مذاهب اسلامی
دی 2, 1391
177 بازدید

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازدانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو کاظم مسعودی کبودان از پایان‌نامه خود با عنوان «ارث زن در فقه مذاهب اسلامی» دفاع کرد. حجت‌الاسلام سید منذر حکیم استاد راهنما و نذیر احمد اسلامی استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و حجت‌الاسلام حسین رجبی داوری این اثر را بر عهده داشت.  چکیده: […]

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازدانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو کاظم مسعودی کبودان از پایان‌نامه خود با عنوان «ارث زن در فقه مذاهب اسلامی» دفاع کرد. حجت‌الاسلام سید منذر حکیم استاد راهنما و نذیر احمد اسلامی استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و حجت‌الاسلام حسین رجبی داوری این اثر را بر عهده داشت.
 چکیده:
 زن با عناوین متعدد مانند زوجه، دختر، خواهر، وارث قرار می‌گیرد. مذاهب اسلامی دو نظام عمده برای تقسیم ارث بیان داشته‌اند که تفاوت‌های چشم‌گیری در عناوین وارثان و از جمله زنان ایجاد می‌کند. بیشترین عنوانی که در مذاهب اسلامی مورد بحث قرار گرفته، ارث زوجه است.
 این نوشتار بر آن است با مقایسه‌ای توصیفی و استنادی، همه عناوین مربوط به ارث زن را گزارش کند. سعی شده است منابع اساسی و مشهور مذاهب هشتگانه امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، حنفیه، مالکیه، شافعیه، حنبلیه و ظاهریه مورد توجه و استناد قرار بگیرد.
 حاصل این تلاش در دو بخش تنظیم گردیده است که بخش اول در چهار فصل به تعریف مفاهیم، طبقات ارث، و کلیات مورد نیاز در بخش دوم می‌پردازد. بخش دوم در شش فصل و یک خاتمه عناوین اصلی و مطرح در ارث زن یعنی مادر، دختران و نوه‌ها، جده‌ها، خواهران، عمو و عمه و خاله و دایی، زوجه را بررسی می‌کند. در انتها، خلاصه و نتیجه‌ای از مباحث را به صورت فشرده و خلاصه بیان می‌کند.
 از مجموع مقایسه‌ها این نتایج را نیز می‌توان به دست آورد که: دفاع واقعی از حقوق زن، با بررسی همه جانبه تمام عناوین میسر خواهد بود.
ریشه برخی اختلاف‌های دو نظام به مباحث فلسفی و کلامی برمی گردد.
دفاعیه‌های نظام تعصیب از حقوق زن، با مبانی آن‌ها در ارث، تناسب و هماهنگی ندارد.
برچسب‌ها:,