گزارش نشست علمی با عنوان فقه التربیه با حضور استاد سید منذر حکیم

گزارش نشست علمی با عنوان فقه التربیه با حضور استاد سید منذر حکیم
فروردین 29, 1397
232 بازدید

در ادامه نشستهای فقه حکومتی در مدرسه علمیه جعفریه علیه السلام نشستی با عنوان فقه التربیه با حضور حضرت استاد سید منذر حکیم  طلاب و اساتید مدرسه برگزار شد. در ابتدای این نشست حضرت آیه الله سید منذر حکیم با اشاره به آیه 13 سوره حجرات((یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ […]

در ادامه نشستهای فقه حکومتی در مدرسه علمیه جعفریه علیه السلام نشستی با عنوان فقه التربیه با حضور حضرت استاد سید منذر حکیم  طلاب و اساتید مدرسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حضرت آیه الله سید منذر حکیم با اشاره به آیه 13 سوره حجرات((یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَنَاکُم شُعُوباً وقَبَائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم إِنَّ اللهَ عَلیم خبیر))فرمودند:

این آیه دارای ابعاد بسیار است که موضوعاتی همچون فلسفه فقه و قانون گذاری ،جامعه شناسی و نظام جامعه اسلامی در آن موج می زندو علت و فلسفه آفرینش ،نحوه شکل گیری جوامع بشری و اهدافی که بشریت در طول مسیر زندگی خودش باید دنبال کند بیان شده لذا یک پایه ریزی  برای شگل گیری جامعه اسلامی با محوریت خانوداه و با یک رویکرد کاملا تربیتی در این آیه دیده می شود.

ایشان در توضیح قسمت هایی از این آیه یاد آور شدند که:اولا مخاطب در آیه همه بشریتند خصوص مومنین  ،مسلمین و متقین نیست پس شامل همه جوامع بشری می شود وثانیا مراتب ارزش وجودی ما و معیار ارزش گذاری فقط با تقواست و جامعه انسانی با همه سازو برگ و تکاملات باید بستری باشد برای تربیت انسانها  و جامعه بشری باید بر اساس خانواده محوری شکل بگیرد تا بتواند انسان را در مسیر تقوا قرار دهد .

حضرت آیه الله سید منذر حکیم با اشاره به تلاش دشمنان اسلام ونظام جمهوری اسلامی، شش کانون  قدرت مسلمانان و شیعیان راکه مورد هجوم و تاخت و تاز دشمنان است را بیان کردند:

  1. اولین کانون قدرت اسلام است به همین دلیل دشمنان از هیچ راهی برای از بین بردن این کانون قدرت دریغ نمی کنند و سعی در اسلام هراسی و اسلام ستیزی به اوج خود رسیده است.

2.دومین کانون قدرت امت واحده اسلامی است که سعی دشمن  برتفرقه ،فتنه انگیزی وایجاد چند دسته گی در جامعه اسلامی و ایمانی است.

ایشان با اشاره به کلام امام خمینی قدس سره  که فرمودند:هر مسلمان یک لیوان اب بریزید اسرائیل از بین خواهد رفت حفظ وحدت را در شرایط کنونی ضروری برشمردند.

3.جمهوری اسلامی که چهل سال است با ایران در جنگند سومین کانون قدرت است  و درهمه جا ایران هراسی به راه انداخته و به کشورهای عربی وعده می دهند در برابر پول ما شمار ا مسلح کنیم و با آنها می جنگیم و از شما دفاع می کنیم .

واین نشانه قدرت جمهوری اسلامی است که در مسائل منطقه و بین المللی نمی توانند  بدون حضور و نظر  ایران  تصمیم بگیرند.

4.اهل بیت  وتشیع ؛  اهلبیت ستیزی  و تشیع هراسی بعد از انقلاب در جهان غرب راه افتاد و کرسی های  باعناوین شیعه شناسی در کشورهای غربی به راه افتاد و اولین کرسی ها شیعه شناسی در اسرائیل شکل گرفته است. این کرسی ها  برای شناخت مردم ایران شکل می گیرد که چطور مردم ایران توانستند  شاه با آنها امکانات و پشتیبانی ها  را از پا درآورند و به این نتیجه رسیدند که شیعه دو اهرم دارد که یکی ریشه در تاریخ گذشته داردو آن  امام حسین علیه السلام  است  و دیگری مربوط به آینده است وآن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.وتا زمانیکه شیعه این دو اهرم را دارد حریف شیعه نمی شویم. لذا امام حسین علیه السلام  و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باید از شیعه گرفته شود.

5.مرجعیت و حوزه های علمیه پنجمین نقطه قوت است لذا حوزه ستیزی شکل گرفته است .بعد از سقوط صدام در خارج طرحی ریختند ودو حوزه نجف وقم را از حیث نقاط قوت و ضعف ، اشتراک و افتراق مورد بررسی قرار دادند.

زمانیکه میرزا شیرازی فتوای تحریم تنباکو صادر کرد شروع به گریه کرد وقتی علت را جویا شدند گفت حالا انها قدرت مرجعیت را شناختند لذا از امروز برای براندازی این اقتدار برنامه می ریزند.

تا جائی که  ما را روزانه رصد می کنند و پایان نامه  هائی در باره تفاوت ها و وجه اشتراکات  فقهی آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله وحید خراسانی نوشته اند و آثارش را مورد بررسی قرار داده اند.

چرا کرسی شیعه  شناسی حوزه  شناسی مرجع شناسی راه انداخته اند آنها می خواهند نقاط ضعف و قوت را بشناسند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

  1. پشتوانه تمام این موارد و ششمین کانون قدرت  خانواده است  چون خانواده است که هم طلبه تربیت می دهد.و هم مرجع تقلیدتربیت می کند هم شیعه می سازد هم نظام جمهوری ایجاد می کند و هم اسلام را حفظ می کند.  همه این موارد در خانواده شکل می گیرد.

پس خانواده باید مورد تاخت و تاز دشمن قرار بگیرد و نگذارند خانواده موفق شکل بگیرد. و هر کاری برای از هم پاشیدن این کانون پرقدرت  انجام می دهند.

 

ایشان در بخش دیگر از سخنانشان اشاره ای به سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری  و منشور 16 ماده ای داشتند  که در یکی از سرفصل های این چنین بیان شده است:خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد وتعالی انسان وپشتوانه سلامت و بالندگی جامعه، اقتدار و اعتلای معنوی کشور ونظام است.

در حالیکه این منشور کمتر مورد توجه حوزه و دانشگاه قرار گرفته است  و فرمودند: وظیفه حوزه در حال حاضر تبیین این سیاستها در بین مردم و ارائه الگوی زندگی اسلامی از قرآن  و روایات  بصورت طرح های مستند و عملی در کنار رساله های عملیه است .

برچسب‌ها: