ششمین نشست تخصصی خانواده با موضوع نظام تربیت خانواده اسلامی

ششمین نشست تخصصی خانواده با موضوع نظام تربیت خانواده اسلامی
مهر 4, 1398
152 بازدید

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: ششمین نشست از سلسله‌ نشست‌های تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم با موضوع نظام تربیت خانواده اسلامی و ارائه استاد سید منذر حکیم در مورخه 4/7/98 به همت دفتر مرکزی ستاد فرهنگی فجرانقلاب اسلامی و با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمنذر حکیم گفت: جامعه […]

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: ششمین نشست از سلسله‌ نشست‌های تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم با موضوع نظام تربیت خانواده اسلامی و ارائه استاد سید منذر حکیم در مورخه 4/7/98 به همت دفتر مرکزی ستاد فرهنگی فجرانقلاب اسلامی و با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمنذر حکیم گفت: جامعه خانواده ­محور، نقطه اصلی تمام تعلیمات در قرآن کریم، سیره اهل بیت و کلام بزرگان خصوصا مقام معظم رهبری می­ باشد. سیاست های کلی شانزده گانه خانواده که مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» در سال 1395 اعلام کردند به عنوان مقدمه و نقطه آغازین این حرکت متکامل خانواده اسلامی در بیاینه گام دوم محسوب می­شود. با توجه به عوامل خارجی مانند هجوم تمدنی غرب و تحولات در وسایل ارتباط جمعی و عوامل درونی که در نهاد انسان نهادینه شده است، موضوع خانواده پس از انقلاب اسلامی وضعیت خطرناکی پیدا کرده است. مقام معظم رهبری از طریق سیاست های کلی خانواده مسیر جامعه متمدن اسلامی را به بهترین شکل ترسیم نموده اند.
ایشان در ادامه بیان کرد: سیاست های شانزده گانه باید محور کار تحقیقاتی و تبلیغی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این سیاست ها نیازمند شرح، مطالعه، بررسی و مباحثه دارد باید راهکارهای تحقق عملی آنها در جامعه هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

افق ­های خانواده اسلامی بوسیله بیانیه گام دوم روشن­تر شده است. در بیانیه گام دوم، پیشینه و تحولاتی که جامعه داشته بیان شده است که از چشم بسیاری از افراد مغفول مانده است. با شناخت مسیری که انقلاب طی کرده است و شرایط حاضر می توان برنامه ­ریزی بهتری ارائه نمود. با نگاه به پیشرفت های کشور در عرصه های  مختلف حاصل شده است احساس می شود که در یک مسیر تکاملی قرار گرفته ­ایم و این وضعیت را هم از پدیده ­هایی که در جامعه وجود دارد می توان فهمید. لذا در بیانه گام دوم مقام معظم رهبری«مدظله العالی» تبیین تاریخچه این تحولات را بیان کرده اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: دشمنان ایران با وجود شیعه­ هراسی و ایران هراسی حسرت می خوردند که جمهوری اسلامی ایران با وجود این همه مشکلاتی که داشته است توانسته در عرصه خانواده موفق ظاهر شود درحالی که وضعیت خانواده در کشور های غربی بسیار نابسامان و بحرانی می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله خانواده بیان کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای بیانیه، پیشینه تحولات ایران را در قبل و بعد انقلاب و همچنین چشم انداز آینده تمدنی کشور را به ما نشان دادند. در هر برنامه­ ریزی این سه رکن اهمیت بسزایی دارد و به تعبیر حضرت اميرالمؤمنين(ع) که مي‌فرمايند:«رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَيْنَ و في اَيْنَ وَ اِلي اَيْنَ» که ابتدا در چه مرحله­ ای بودیم و در حال حاضر در چه مرحله ­ای هستیم و به کجا می­ خواهیم برسیم.
وی ادامه داد: با توجه به نگاه فراگیر به گذشته، حال و آینده، مرکز اصلی حرکت ما، «جامعه خانوده محور» است. این شاه کلید حرکت ماست و تمام فعالیت­ها باید طبق آن تنظیم شود. باید خانواده محوری رکن اصلی سیاست های کلان و خرد در اقتصاد، سیاست، ورزش، تفریح، سلامت و … باشد.
ایشان وظایف اعضای شرکت کننده در  نشست را به دو بخش تقسیم کردند:
بخش اول مربوط به تبیین تقریر و تلخیص محتوای نشست و ثبت سوالات و پیشنهاداتی است که درباره موضوع مرتبط با خانواده به ذهن خطور می­ کند.

بخش دوم مربوط به تکالیفی است که برای جلسات آینده به مخاطبین محول می­شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم تصریح کرد: مهمترین چیزی که باید در خانواده جامعه اسلامی تحقق پیدا کند، تربیت است و این تربیت نیازمند یک نظام است. ما اگر بخواهیم نظام تربیت خانواده را در قرآن کریم تبیین کنیم، سوره نور  بهترین سوره از لحاظ ساختار، محتوا و چشم انداز مطلوب برای ما در موضوع خانواده می باشد و در روایات نیز به خواندن سوره نور توصیه فراوانی شده است که باعث بیمه شدن خانواده ­ها می­شود.
وی با اشاره به اینکه عنوان اصلی نشست نظام جامع خانواده می ­باشد اظهار کرد: مهمترین رکن در نظام جامع خانواده، تربیت است و با این نگاه به نظام تربیت، می­ خواهیم سوره نور را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
وی افزود: روش رسیدن به نظام تربیت خانواده در سوره نور بیان شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: وظیفه خانواده، علاوه بر وظیفه پدری و مادری است و خانواده یک موجود اجتماعی است که مسئولیت های خاص خود را دارد و از حقوق خاصی برخوردار می ­باشد. اگر مفهوم، اهداف و فلسفه تشکیل خانواده درست تبیین نشود نمی­ توانیم آسیب های خانواده را برطرف کنیم. نباید خانواده را به معنای مرد و زن در نظر گرفت بلکه  خانواده یک نهاد اجتماعی است.
ایشان بیان کردند : قوام نظام تربیتی، بوسیله نظریه تربیتی می ­­باشد. نظریه تربیتی بعد از فهم معنای تربیت که به معنای رشد دادن انسان است به دو سوال چرایی و چگونگی رشد دادن پاسخ می­دهد.

پس در بحث تربیت سوال اول، چرایی تربیت و تزکیه است. قرآن می فرماید: «قد افلح من تزکی» یعنی اگر انسان بخواهد به کمال برسد و سعادتمند و رستگار شود باید تربیت و تزکیه شود. پس فلسفه تربیت انسان، نیاز انسان به کمال و سعادت است.
در نظام، به مجموعه ­ی قوانین رفتاری که فلسفه تربیت را تامین کند می پردازیم و باید­ها و نباید­های رفتاری را نظام برای ما تعریف می­کند که قرآن کریم این رفتارهای تربیتی را بیان کرده است.

در ابتدای سوره­ ی نور فریضه بودن احکام خانواده بیان شده است. در این سوره از آیه 1 تا 26 در مورد فحشا بحث شده است. در این سوره قله آلودگی مطرح و در ابتدای سوره این آسیب را به وسیله جَلد، جراحی کرده است. ولی علت آلودگی جامعه به این گناه چیست؟ خداوند علل این گناه را در آیات 1 تا 26 بیان کرده است . قرآن به مجموعه­ ی عوامل ایجاد این در سوره نور اشاره کرده است مانند اشاعه فحشا، تهمت زدن و بی­ حجابی. ما باید در مقابل این عوامل پیشگیری کنیم؛ مثلاً در برابر بد­حجابی راهکار غض بصر توسط قرآن بیان شده است. خداوند در آیات 27 تا 29 سوره نور، قوانین ورود و خروج به خانه را بیان کرده است و این تعیین حریم از راهکارهایی که باعث عدم اشاعه فحشا می شودو از آن جلوگیری می­کند.

با وجود کنترل روابط محرم و نامحرم  هنوز مساله تربیت خانواده کامل نیست چون انسان نیاز­هایی دارد که باید برای رفع این نیازها به صورت صحیح اقدام کند و پاسخ به این نیاز در آیات 32 تا 34 این سوره داده شده است و آن ازدواج است.  کسانی که صلاحیت ازدواج دارند خداوند به آنها امر به ازدواج کرده است. این امر شامل حکومت، جامعه و والدین می شودو همه در برابر این امر مسئول هستند.

برچسب‌ها:,