دیدار با آیه الله العظمی صافی گلپایگانی زید عزه و کسب رهنمود های نورانی در پیشرفت برنامه های سادات ایران و پژوهشکده

دیدار با آیه الله العظمی صافی گلپایگانی زید عزه و کسب رهنمود های نورانی در پیشرفت برنامه های سادات ایران و پژوهشکده
مهر 1, 1396
207 بازدید

به گزارش «شيعه نيوز»، رئیس و جمعی از اعضاء هیأت امنا و مسؤولین “پژوهشکده الذریّة النبویّة” با آیت الله العظمی «لطف الله صافی گلپایگانی» دیدار و گفتگو کردند. در آغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی صالحی خوانساری» با ابراز خشنودی از این ملاقات، به معرفی پژوهشکده الذریّة النبویّة و اهداف تأسیس آن پرداخت. […]

به گزارش «شيعه نيوز»، رئیس و جمعی از اعضاء هیأت امنا و مسؤولین “پژوهشکده الذریّة النبویّة” با آیت الله العظمی «لطف الله صافی گلپایگانی» دیدار و گفتگو کردند.

در آغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی صالحی خوانساری» با ابراز خشنودی از این ملاقات، به معرفی پژوهشکده الذریّة النبویّة و اهداف تأسیس آن پرداخت.

سپس حجت الاسلام والمسلمین «سید منذر حکیم» ضمن اشاره به روند شکل گیری پژوهشکده الذریّة النبویّة، به نامه مرحوم آیة الله العظمی بروجردی و تاسف ایشان از عدم اهتمام سادات به حفظ نسب خود اشاره کرد و شرحی در باب تشکیل دارالنقابه ها در گذشته ارائه داد.

وی ادامه داد: پژوهشکده الذریّة النبویّة پژوهشکده ای حوزوی و مستقل است و از آنجا که در ابتدای حرکت خود قرار دارد یکی از برنامه های ما دیدار با علماء و مراجع عظام تقلید است و بهره مندی از ارشادات و رهنمودهای ارزنده آنان است.

سپس آیة الله العظمی صافی گلپایگانی با این شعر عربی از «شافعی» امام اهل سنت که در وجوب محبت اهل بیت سروده است بیانات خود را آغاز نمودند که:

یا آل بیت رسول الله حبکم / فرض من الله فی القرآن انزله
کفاکم من عظیم الفخر انکم / من لم یصل علیکم لا صلاة له

سپس بیت شعری از «خاقانی» را قرادت کردند که :

علوی دوست باش خاقانی / کز عشیرت علی است فاضل تر
هرکه بد بینی از نژاد علی / نیک تر دان ز خلق و عادل تر
بدشان بهتراز همه نیکان / نیکشان از فرشته کامل تر

معظم له سپس با اشاره به اهمیت حفظ احترام سلاله پیامبر اکرم(ص) ادامه دادند: هرچه تکریم و تعظیم و تجلیل از اهل بیت(ع) باشد نشانه دین و ایمان و اسلامیت است.

آیت الله صافی گلپایگانی تلاش های خود در این زمینه را برشمردند و فرمودند: بنده به این مطلب توجه داشته ام و به آن اهمیت داده ام؛ هم در کتابهایی که تألیف نموده ام و هم در تصویب قوانین. در زمانی که در شورای نگهبان بودم و در زمان تصویب قوانین مربوط به ثبت احوال، تأکید اینجانب بر ثبت سیادت سادات در اسناد سجلی موجب تصویب این قانون گردید و زمینه حفظ نسب تمام سادت ایران فراهم شد. در واقع با این اقدام، توانستم ثبت سیادات را در ایران قانونمند کنم.

ایشان با ذکر نمونه هایی از سادات و نسل علی(ع) افزودند: سادات سنی زیادی نیز در نقاط مختلف جهان وجود دارد. در سفری که در سالهای دور به کربلای معلی داشتم، دیدم که پادشاه اسبق مغرب (جد پادشاه فعلی) که از سادات حسنی صحیح النسب بود شخصاً ضریح اباعبدالله(ع) را غبارروبی می کرد.

این مرجع تقلید جهان تشیع ادامه داد: خاندان هاشمی که در اردن حاکم هستند هم از سادات معروف هستند.

معظم له همچنین در پاسخ به سؤالی در باب سیادت صفویان متذکر شدند: صفویه از سادات بودند و ما سیادت آن ها را قبول داریم و کسی نباید در این امر شبهه کند.

آیت الله صافی گلپایگانی در پایان با دعا برای موفقیت پژوهشکده، خطاب به رئیس و مسئولین پژوهشکده الذریّة النبویّة نیز فرمودند: این افتخاری که شما پیدا کرده اید بسیار بزرگ است. کار شما مهم است و در این راه نیاز به سفرها و کارهای تحقیقاتی فراوان دارید.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن صافی» فرزند این مرجع تقلید و از اساتید عالی حوزه علمیه نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع سیادت در فقه گفت: احکام سادات با غیر سادات تفاوت هایی داردو مثلاً حضرت آیة الله العظمی صافی در خصوص رد مظالم، احتیاط می کنند و نظرشان ر این است که رد مظالم غیر سادات را نباید به سادات داد.

شایان ذکر است “پژوهشکده الذریة النبویة” در “مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی” و با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین «سید منذر حکیم» از اساتید و پژوهشگران عالی حوزه و دانشگاه تأسیس شده و به آموزش و پژوهش در باب بررسی نسب سادات در کشورهای مختلف می پردازد.

منبع: ابنا
برای مشاهده گزارش تصویری این خبر اینجا کلیک کنید.
برچسب‌ها:, ,