نسب شناسی آل پیامبر(ص) از اهمیت والایی برخوردار است

نسب شناسی آل پیامبر(ص) از اهمیت والایی برخوردار است
آذر 16, 1395
111 بازدید

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی آموزش نسب‌شناسی 16 آذر 1395 به همت “پژوهشکده الذریة النبویة (نسب‌شناسی نبوی)” با حضور دانش‌پژوهان، طلاب و روحانیون در قم برگزار شد. این نشست با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری «دلاوری» آغاز شد و سپس «حجت الاسلام حسن زاده» معاونت پژوهشی […]

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی آموزش نسب‌شناسی 16 آذر 1395 به همت “پژوهشکده الذریة النبویة (نسب‌شناسی نبوی)” با حضور دانش‌پژوهان، طلاب و روحانیون در قم برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری «دلاوری» آغاز شد و سپس «حجت الاسلام حسن زاده» معاونت پژوهشی پژوهشکده انساب به تبیین چرایی تاسیس این پژوهشکده پرداخت و ضمن قرائت نوشته «آیت الله العظمی بروجردی(ره)» درباره اهمیت نسب شناسی، بیان کرد: طبق خواست علما و خصوصا «آیت الله بروجردی» با هدف شناخت نسب ها و شناسایی سادات در سراسر دنیا تاسیس شد.

مباحث علمی نسب شناسی مغفول مانده است

رییس “پژوهشکده الذریه النبویة” سخنران رسمی این افتتاحیه بود که ضمن خیرمقدم به دانش پژوهان بیان کرد: آیاتی که در ابتدای این نشست قرائت شد، آیاتی بود که اهمیت نسب و نسب‌شناسی در قرآن را متذکر می‌شد و نشان میداد که نسب در اسلام چه اهمیت والایی دارد.

«حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم» اظهار داشت: آنچه که مسلم است این کار به عنوان نسب شناسی در حوزه علمیه کار بزرگی است؛ چرا که طلاب نسبت به علم اصول و فقه و کلام و تفسیر توجه دارند ولی به این مباحث در حوزه پرداخته نمی‌شود. درحالی که در مباحث فقهی، بحث‌های مهمی در سادات داریم؛ مانند ولایت و امامت در سادات و اینکه مصرف خمس و زکات در سادات به چه نحو است؟

وی ادامه داد: این به این معنا است که بخشی از فقه ما ناخواسته به شناخت نسب هدایت می‌کند و این تاسفی که علما و مراجع قدیم و فعلی  خصوصا «آیت الله بروجردی(ره)» داشتند اهمیت اش مشخص می شود؛ چرا که فقه ما به نسب شناسی نیاز دارد ولی حوزه نسبت به آن غفلت کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نسب شناسی در سادات هم به فرموده علما و مراجع از اهمیت والایی در این مباحث برخوردار است. «آیت الله جوادی آملی» میفرمایند:”سادات بر ما در ایران اسلامی حق حیات دارند و اگر اینها نبودند معلوم نبود ما چه بودیم.”

رئیس پژوهشکده انساب در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: این دوره پژوهش محور است و ساعت ها پژوهش می طلبد لذا شما دانش پژوهان که گزینش شدید در سطح علمی مناسب هستید و ما از شما پژوهش و فعالیت علمی در این مباحث می خواهیم.

وی اظهار داشت: هدف این پژوهشکده پایه گذاری یک تخصص به فراموشی سپرده شده در حوزه است که نتیجه این فراموشی و عدم اهتمام آثار ناگوار و مشکلاتی در جامعه دارد، آن هم برای کشور اسلامی که باید الگو دیگر کشورها باشد.

استاد حکیم ضمن بیان اینکه در بعضی از کشورها مانند مصر، یمن و اردن ورود به نسب امکان ندارد و نسب ها در این کشورها کاملا مشخص و محفوظ است، گفت: ولی متاسفانه ثبت احوال کشور ما در ثبت مشخصات افراد و نسب ها مشکل دارد. نسب ها در کشور ما به طور دقیق مشخص نمی‌باشد و افراد نسب خود را نمی‌دانند.

وی هدف اولیه از تشکیل این مرکز را نسب شناسی و شناخت کل سادات در سراسر ایران و سراسر دنیا اعلام کرد.

رئیس پژوهشکده الذریة النبویة افزود: هدف های بعدی ما مباحث فرهنگی و کار فرهنگی است. تربیت سادات، فرهنگ سازی برای سادات، نقش سازی و شناساندن نقش سادات در ارتقای جامعه از اهداف بعدی این پژوهشکده است. چرا که سادات نقش مهمی در جامعه اسلامی دارند. شاهد آن هم در عیدغدیر است و دلیل عیدی دادن سادات این است که اینکار مسئولیت آور است و سادات نقش پدری در جامعه دارند.

وی در بخش دیگر صحبت های خود ابراز داشت: وظیفه نسب شناسی واجب کفایی است چرا که باید به حد کفایت نسب شناس در جامعه وجود داشته باشد و نسب را ثبت و ظبط کنند. دلیل اهمیت آن هم اینست که بحث نسب در آراء فقهی مهم است و مبتلا به احکام فقهی است.

سید منذر بیان کرد: هرجا ثبت احوال است، باید این مرکز هم وجود داشته باشد تا نسب‌ها به دقت ثبت و ضبط شود.

مدیرکل سابق پژوهشمجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره اهمیت نسب شناسی تاکید کرد: مرکزی که براساس آراء علمی بحث نسب را پیش ببرد خواست علما و بزرگان بوده و می‌باشد. نسب شناسی اسباب سیاسی هم دارد، بعضی از بنی امیه برایشان سخت بود و این جایگاهی که خدا به بنی هاشم داده بود برای انتشار ارزش های اسلامی را نمی‌پذیرفتند.

رئیس پژوهشکده نسب شناسی نبوی تبیین کرد: سیاست کلی ما بر آموزش پژوهش محور است. مرحله اول دوره شش ماهه است و بصورت هفتگی هم یک جلسه چندساعته با تمامی اساتیدی که از سراسر کشور جمع هستند، جلسه ای برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: تخصص و تعهد اهداف این دوره است. تخصصی که مطلوب است شناخت علمی نسب است، نه با خواب و حتی با ژنتیک. راه متعارف مقبول شرعی هدف ماست و این با دقت پشتکار به نتیجه خواهد رسید.

حکیم افزود: تعهدی هم که خواست ماست سه تعهد است، اول اینست که در برنامه های دوره تعهد داشته باشید، تعهد بعدی رواج و آموزش توسط شما دانش پژوهان که پایه گذار هستید، تعهد سوم و مهمترین آن هم اینست که این کار وسیله کسب درآمد و رزق و روزی نباشد، هستند کسانی که شجره نامه مینویسند و میلیونی پول در میاوردند، نسب شناسی و کسب درآمد از آن مقبول شرعی نیست.

وی در پایان صحبت های خود بیان داشت: چون این بحث و کار، بحث تازه ای است لذا از همفکری و همراهی همه استفاده میکنیم و از دوستان کمک میخواهیم. ان شاء الله که پایه گذار یک کار خیر و بزرگ در حوزه باشیم.

* سرفصلهای دوره اول آموزش تخصصی نسب شناسی 

بعد از سخنان ایشان، عناوین مهمی که در دوره اول آموزش تخصصی نسب شناسی مطرح و بررسی خواهد شد، اینگونه اعلام گردید:

1. اصول علم انساب از دیدگاه اسلام و مذاهب
2. مدخل علم انساب
3. تاریخ شناسی انساب
4. فضائل سادات
5. احکام فقهی مربوط به سادات
6. نخبگان سادات در تاریخ
7. روش های نسب شناسی و رد نسب
8. مبانی فکری سادات در طول تاریخ
9. موقوفات مختصه به سادات
10. بررسی امامزادگان و امامزادگان بلافصل
11. منبع شناسی کتب انساب
12. تشکیلات دارالنقابه در کشورها و ایران

معاونت پژوهشی پژوهشکده انساب ادامه داد: کتب و سایت ها از سراسر دنیا که مربوط به نسب شناسی می‌باشد، جمع آوری شده که در اختیار دانش پژوهان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام حسن زاده افزود: همکاری جدی دانش پژوهان در این دوره نیاز است، تا طرح هایی مانند دارالنقابه که با پژوهش نتیجه خواهد داد، به سرانجام برسد.

وی در پایان بیان کرد: در سراسر دنیا 60 میلیون سادات وجود دارد که ان‌شاءالله با همراهی و جدیت دانش‌پژوهان شناسایی و ساماندهی شوند تا از این طریق تقریب مذاهب هم ایجاد شود.

برای دیدن تصاویر این مراسم ایـنـجـا را کلیک کنید.

برچسب‌ها: