لزوم مقابله با دعوت‌های دروغین مهدویت در عراق

لزوم مقابله با دعوت‌های دروغین مهدویت در عراق
خرداد 16, 1392
122 بازدید

شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی در روزهای پایانی اردیبهشت و روزهای ابتدایی خرداد امسال، شاهد برگزاری همایش بزرگ “کنگره امام مهدی(عج) و آینده جهان” بود «حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم» نویسنده و پژوهشگر اسلامی که در این همایش شرکت کرده بود و مسئول یکی از کمسیون‌های چهارگانه بود گفتگویی با خبرنگار ابنا […]

شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی در روزهای پایانی اردیبهشت و روزهای ابتدایی خرداد امسال، شاهد برگزاری همایش بزرگ “کنگره امام مهدی(عج) و آینده جهان” بود «حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم» نویسنده و پژوهشگر اسلامی که در این همایش شرکت کرده بود و مسئول یکی از کمسیون‌های چهارگانه بود گفتگویی با خبرنگار ابنا انجام داده است که ذیلا می آید:

ابـنا: با توجه به اینکه اولین بار است که در حوزه علمیه نجف اشرف کنگره ای در این سطح برگزار می شود ارزیابی شما از نحوه برگزاری و سطح مقالات و آثار کنگره “امام مهدی(عج) و آینده جهان” چیست؟

ـ نسبت به آنچه که در کنگره مطرح شد به عنوان اولین گام برای یک اجلاس جهانی مهدوی(عج) در چارچوب کشورهای ایران و عراق ویژگی های خوبی را دربرداشت از جمله اینکه بین دو حوزه نجف و قم یک پیوند و تعامل علمی و واقعی مشخص روی مهمترین قضیه ای که برای جهان اسلام اولویت اول به شمار می آید انجام گرفت و بین مراکز حوزوی و دانشگاهی، مخصوصا دانشگاه کوفه، حوزه نجف و کربلا یک تعامل زنده علمی برقرار شد و حضور فعالی برای اساتید حوزه و دانشگاه فراهم شد، اکثر مدعوین این کنگره حاضر شدند و حتی بعضی از اساتید محترم نجف به خاطر برگزاری کنگره درسهایشان را تعطیل کردند. از جمله “آیت الله سیدعلی اکبر حائری” حضور فعالی داشت و درسهایش را تعطیل کرد و “حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قبانچی” امام جمعه نجف و “آقای سید حیدر حکیم” و اساتید دیگر حضور داشتند.

سطح مقالات خیلی خوب و در سطح بالایی بود بیشتر از 250 مقاله ای که به دبیرخانه این همایش رسید مجموعه ای از مقالات انتخاب شدند این مقالات در 4 کمسیون عرضه شد و من ریاست کمسیون سوم را برعهده داشتم، برای هر کمسیون تقریبا 12 مقاله به اندازه تناسب وقت در نظر گرفته بودند و این کمسیون ها در روز دوم تشکیل شد روز اول افتتاحیه بود و حدود ده یا دوازده نفر سخنرانی و مقاله ارائه کردند در آخر اختتامیه “آیت الله امامی کاشانی” در مورد مهدویت مفصل صحبت کردند و موسوعه علمی ایشان که دو جلد بود توسط ایشان معرفی شد. موسوعه ایشان به زبان فارسی است که به زبان عربی ترجمه و در عراق دو جلد آن چاپ شده است. و 7ـ 6 جلد مجموعه مقالات شد که 5 جلد از این تعداد چاپ و به دست ما رسید.

سطح مقالات با لحاظ شرایط عراق و به خاطر تفاهم، انسجام و برخورد بسیار خوب و حضور فعال و جدی شرکت کنندگان بسیار عالی ارزیابی می شود دوستان عراقی می گفتند این اولین اجلاس است که شاهد وجود مشترکات زیادی هستیم و این اجلاس در نوع خود و در سطح حوزویان بی نظیر است.

ابـنا: دیدگاه تان در مورد حضور علمای اهل سنت در این کنگره و مقالاتی که ارائه کرده بودند را بیان کنید.

ـ علمای اهل سنت شرکت کردند حضور داشتند مقاله ارائه کردند و دیدگاهشان تقابل نبود بلکه در مسیر اجلاس بود. حضور علمای اهل سنت چشمگیر بود هفت یا ده نفر از علمای اهل سنت بودند یک نفر از این علما در روز اول به نمایندگی از بقیه، مقاله ارائه کرد باقی مقالاتشان را ندیدم و مقالاتشان در کمسیون من نبود.

ابـنا: استقبال علما و مراجع معظم تقلید نجف از این کنگره چگونه بود؟

ـ تبلیغ پلاکاردی در سطح شهر زیاد بود و برنامه های این کنگره همزمان توسط 4 کانال پخش می شد.تشرف اساتید حوزه علمیه قم به حضور مراجع تقلید بسیار خوب، مغتنم و قابل تقدیر بود و استقبال مراجع از اساتید حوزه علمیه قم عالی توصیف می شود.”آیت الله حکیم” در مورد مهدویت صحبت بسیار مفصل همراه با تحلیل ارائه کردند “آیت الله فیاض” و “آیت الله بشیر نجفی” هم مطالبی را در زمینه وظایف حوزویان در زمینه موضوع امام مهدی(عج) بیان کردند.

ابـنا: به حضور آیت الله سیستان هم رسیدید؟

ـ هماهنگ کننده نبود و شخصی که باید هماهنگ می کرد به سفر رفته بود و وقتی که از طرف دفتر ایشان داده بودند با وقت اجلاس برخورد داشت لذا یک جلسه محدودی به نمایندگی از اساتید قم خدمت ایشان رسیدند و مطالبی را درباره این اجلاس صحبت کردند من در این جلسه نبودم و از جزئیات اطلاع ندارم.یک جلسه خدمت “آیت الله بحرالعلوم” هم رسیدیم که ایشان استقبال شایانی کردند و ضرورت استمرار این اجلاسها را بیان کردند و گفتند که دو سال دیگر صنعت چاپ در نجف 100 ساله می شود و باید فعالیت‌های پژوهشی نجف در این دوره ارزیابی شود.

ابـنا: در حوزه علمیه نجف آیا بحثهای مهدوی متولی دارد یا نه؟

ـ جدیدا شروع شده، مراکز پژوهشی در نجف در حال شکل گیری است و بعضی حضور جدی در عرصه پژوهشی دارند و تا عرصه چاپ کتاب هم آمده اند و در حال رشد هستند. در نجف مرکزی به نام «مرکز الدراسات امام المهدی » وجود دارد که در این همایش هم حضور داشتند موسسات کلامی، فلسفی، تاریخی و قرآنی نیز در نجف وجود دارد بعضی از این موسسات تحت نظر خود مراجع است برای نمونه «مؤسسة الأنوار النجفیة» زیر نظر آیت الله بشیر نجفی است، ماهنامه و هفته نامه دارد که اینها فعالیت علمی و فرهنگی هم انجام می دهند.

ابـنا: دیدگاه حضرتعالی در مورد ادامه این همایشها در عراق چیست؟

ـ خودشان خواستار تداوم این همایشها شدند و پیشنهادی که استقبال شد تاسیس هسته علمی در عراق برای استمرار فعالیت‌های علمی، تماس و ایجاد ارتباط شخصیت های علمی با موسسات حوزوی و دانشگاهی جهت تعمیق و گسترش ارتباط بود و اهداف مشخصی که در اختتامیه آمده به عنوان حاصل و نتیجه عملکرد این اجلاس به شمار می رود که یک پیشنهاد خوب، واقع بینانه و آینده نگر می باشد.

از دیگر مطالبی که در بیانیه پایانی آمده است بحث استفاده از اینترنت در گسترش فرهنگ مهدوی(عج) در جهان است و پژوهشگران در این زمینه باید کمک کنند تاسیس مجله علمی ـ تخصصی و تاسیس جبهه اسلامی بسیار وسیعی که بحثهای علمی و عملی درباره بحثهای مهدویت و انتظار در جهان را برعهده بگیرد و جلسات فصلی و ماهانه در جاهای مختلف عراق برگزار شود تا فرهنگ مهدوی به صورت صحیح تبلیغ شود و با دعوتهای دروغین مهدویت که در عراق به صورت قارچ وار رشد می کند مقابله شود.

ابـنا: مطلبی که از دیدگاه حضرتعالی در این همایش مهم بود و روی آن تاکید شد چیست؟

ـ مهمترین مطلبی که در این همایش مطرح شد که می تواند الهام بخش باشد آینده روشن جهان اسلام و جامعه بشری توسط مکتب اهل بیت(ع) ارائه شد که می تواند منشا تحولات فراوانی در جهان باشد.

ابـنا: در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید.

روش تعامل و تقابل میان ما و دیگران که برای مقابله با اندیشه مثبت مهدوی در عرصه جهانی و بین المللی کار ضد مهدوی انجام می دهند و فعال هستند مطرح شد و خواستار فهم دقیق برنامه های ضد مهدویت شدند که می تواند از لحاظ عملی بیانگر روش صحیح تعامل و تقابل را نشان دهد.

برچسب‌ها: