کمتر مجموعه ای به دقت «پیشوایان هدایت» تالیف شده است

کمتر مجموعه ای به دقت «پیشوایان هدایت» تالیف شده است
آبان 29, 1392
120 بازدید

گفتاری از حجت‌الاسلام جلالی، مترجم مجموعه‌ی «پیشوایان هدایت» کمتر مجموعه‌ای با این وسواس تألیف شده است حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس جلالی، مترجم پنج جلد نخست مجموعه‌ی «پیشوایان هدایت» در این گفتار به نکات مهمی درباره‌ی شکل‌گیری و انتشار این کتاب اشاره نموده و به تبیین ارزش‌های این مجموعه‌ی ۱۴ جلدی پرداخته است. در مورد موسوعه‌ی «أعلام الهدایة» یا […]

گفتاری از حجت‌الاسلام جلالی، مترجم مجموعه‌ی «پیشوایان هدایت»

کمتر مجموعه‌ای با این وسواس تألیف شده است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس جلالی، مترجم پنج جلد نخست مجموعه‌ی «پیشوایان هدایت» در این گفتار به نکات مهمی درباره‌ی شکل‌گیری و انتشار این کتاب اشاره نموده و به تبیین ارزش‌های این مجموعه‌ی ۱۴ جلدی پرداخته است.

در مورد موسوعه‌ی «أعلام الهدایة» یا «پیشوایان هدایت» بدون مبالغه می‌توان ادعا کرد این مجموعه‌ی تاریخی از زندگانی چهارده معصوم علیهم‌السلام به نحوی تحسین‌برانگیز و با استناد به روایات مستند تاریخی تألیف و تدوین شده‌ است. گروه تحقیق و پژوهشگران محترمی که زیر نظر استاد سید مُنذر حکیم حفظه‌الله کار تحقیق این موسوعه را برعهده داشته‌اند، محققانی کارآزموده بوده‌اند که با بسیاری از آنان قبلاً آشنایی داشته‌ام؛ به‌ویژه جناب آقای حکیم که شخصیتی فرهیخته، فاضل و استاد حوزه و دانشگاه و مؤلفی زبردست است.

یکی از ویژگی‌های این مجموعه‌ی ۱۴ جلدی این است که در تألیف آن حتی‌المقدور از بیان روایات ضعیف تاریخی پرهیز و سعی شده ‌است هرگونه حادثه و رخداد تاریخی، مستند به اسناد معتبر و قابل اعتماد باشد. کمتر موسوعه‌ای تاریخی بوده که با این وسواس تألیف شود. فراموش نمی‌کنم این موسوعه قبل از این‌که به زیور طبع آراسته شود، خدمت برخی مراجع و اساتید و افاضل حوزه ارائه شد۱ تا هرگونه اظهار نظر یا نقد و نظری را که دارند، در تألیف کتاب ملاحظه و بر غنای آن افزوده شود.

این موسوعه‌ی شریف که توفیق ترجمه‌ی پنج جلد نخست آن، یعنی زندگانی پنج تن آل عبا علیهم‌السلام  نصیب این‌جانب شد، کتابی بسیار ارزنده است که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، می‌تواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد استفاده‌ی عموم مردم و نیز محققان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.

کتاب در نحوه‌ی ورود به تبیین زندگانی و شخصیت هر امام معصوم، تنظیمی بدیع و کم‌نظیر دارد. به شکلی که خواننده‌ی محترم با مطالعه‌ی دقیق کتاب قادر است اجمالی از زندگانی هر امام بزرگوار را به نحوی مستند دریافت کند و مورد استفاده قرار دهد.

قرار است ان‌شاءالله در آینده برای استفاده‌ی بهینه از این موسوعه، تلخیصی انجام پذیرد که بتواند در حجمی کمتر راهگشایی برای ورود به مباحث تاریخی و زندگانی ائمه علیهم‌السلام باشد و آن‌چه را طی قرن‌ها در دوران زندگی این بزرگواران اتفاق افتاده و نیز تصویری از شرایط آن زمان و خلفای معاصر ائمه علیهم‌السلام را به آحاد امت اسلامی ارائه دهد.

ترجمه‌ی این کتاب شریف که به اهتمام مجمع جهانی اهل ‌بیت علیهم‌السلام صورت گرفته در پایگاه‌های اینترنتی مختلف بارگذاری شده و مورد استفاده‌ی اهل تحقیق است. بسیاری از نرم‌افزارها و لوح‌های فشرده از متن عربی این کتاب در کشورهای مختلف اسلامی ارائه و منتشر شده‌ است. لذا باید از دست‌اندرکاران و محققان و اساتید بزرگی که در به ثمر نشستن این موسوعه‌ی شریف شبانه‌روزی تلاش کرده‌اند، به‌ویژه استاد ارجمند جناب آقای سید مُنذر حکیم تقدیر و سپاسگزاری کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای

برای دانلود مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت اینجا را کلیک کنید.

برچسب‌ها:,