نشست علمی: سادات پژوهی به گفتمان علمی میان حوزویان تبدیل شود

نشست علمی: سادات پژوهی به گفتمان علمی میان حوزویان تبدیل شود
مرداد 2, 1397
120 بازدید

در نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی به ضرورت توجه به این موضوع و نیز علم نسب شناسی و سادات شناسی پرداخته و به عنوان یک ضرورت برای شیعیان دانسته شد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم پیش از ظهر سه شنبه در نشست […]

در نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی به ضرورت توجه به این موضوع و نیز علم نسب شناسی و سادات شناسی پرداخته و به عنوان یک ضرورت برای شیعیان دانسته شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم پیش از ظهر سه شنبه در نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم شاهد شکوفایی استعدادهای حوزه علمیه در این راستا باشیم.

او گفت: حوزه علمیه قم مجوز این پژوهشکده را صادر نموده و مراجع عظام تقلید و بزرگان در خصوص راه اندازی چنین تخصصی در حوزه استقبال و پشتیبانی کردند.

رئیس پژوهشکده الذریه النبویه تصریح کرد: آستان قدس رضوی در این خصوص اقداماتی انجام داده و آثاری را به چاپ رسانده است و امیدواریم این تخصص در سایر مراکز بالنده تر و قوی تر و به روش علمی دنبال شود.

تکریم سادات تکریم اهل بیت است

حجت الاسلام راد نیز در این مراسم ابراز داشت: تکریم سادات، تکریم اهل بیت و احیای امر اهل بیت است چرا که سادات در پیوند با اهل بیت هستند.

او با بیان اینکه توجه به فرهنگ، میراث و جایگاه و نقش سادات در فرهنگ شیعی احیای امر اهل بیت است، گفت: قرآن اهتمام جدی دارد بر اینکه افرادوابسته به خاندان پیامبران از جایگاه ممتازی برخوردار هستند.

این پژوهشگر ادامه داد: پژوهشکده الذریه النبویه در آغاز راه قرار دارد و تلاش می کند تا ذریه پیامبران به ویژه پیامبر اسلام را توسعه بخشد.

او با بیان اینکه در این خصوص می توان به سه حوزه پژوهشی، ترویجی و نهادسازی اشاره کرد گفت:هر یک از این سه حوزه در دو بعد ملی و فراملی قابل انجام است و خوشبختانه توفیقاتی داشته ایم؛ در عرصه پژوهشی بیش از یک دهه است بنیاد طرح هایی را شروع کرده که خروجی آن پروژه فاخری است که امروز رونمایی می شود تحت نام اطلس تاریخی سادات ایران و در حوزه ترویجی جشنواره سادات را می توان نام برد و  در حوزه نهادسازی به دنبال احیای نهاد نقابت و سایر نهادهای وابسته به سادات هستیم.

راد افزود: افقی که در حوزه بین الملل دنبال می کنیم اتحادیه جهانی سادات شیعی است که یک کارنامه روشنی از وضعیت سادات در جهان بتوانیم ارائه کنیم.

او مطرح کرد: این پژوهش ها و نشست ها در خصوص سادات مورد تآیید قرآن و اهل بیت است و لذا از پژوهشگران و طلاب علاقمند دعوت به پژوهش در این عرصه می کنیم.

این پژوهشگر افزود: سادات پژوهی ضرورت تاریخی، فرهنگی و دینی برای ما شیعیان است که مود غفلت قرار گرفته و در گستره تاریخ تشیع سرمایه معنوی و غنی برای ما محسوب می شوند و امیدواریم سادات پژوهی بتواند به گفتمان علمی و فرهنگی بین ما حوزویان تبدیل شود و بتوانیم ابعاد مختلف سادات پژوهی را بررسی کنیم.

نسب شناسی  موجب می شود اسلام و اقعی محقق شود

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری نیز در سخنانی اظهار داشت:  پژوهش ها و فهمیدن حقایق بسیار ارزشمند است.

او با بیان اینکه هر مسلمان باید نه فقط تقریب را قبول داشته باشد بلکه باید آرزو کند تا تقریب محقق شود، افزود: رسول اکرم(ص) سخنانی در قیامت دارند با این مضمون«من در حالی که در محشر سکوت حاکم شده است در منبر بیان می کنم که هر کسی بر من خیر و منتی دارد برخیزد تا مزد او را بدهم» به عبارتی، هر کسی در دنیا هر گونه خدمتی به یکی از فرزندان من کرده است به من بگوید تا مزد او را بدهم و پیامبر (ص)نیز به امر خدا آنها را در بهشت و در منطقه ای ساکن می کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: اگر بتوانیم این کار نسب شناسی و سادات شناسی را پیش ببریم کار بزرگی کرده ایم و این کار موجب می شود اسلام واقعی که اسلام علوی و زهرایی است محقق شود.

 

برچسب‌ها: