صدا و سیما با پخش برنامه‌های مناسب به ترویج فرهنگ مشاغل بپردازد

صدا و سیما با پخش برنامه‌های مناسب به ترویج فرهنگ مشاغل بپردازد
مرداد 4, 1388
135 بازدید

حجت‌الاسلام سیدمنذر حکیم، مدیر گروه فقه و خانواده جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار رسا گفت: رفتار اقتصادی زمانی رفتار صحیح است که ضابطه‌مند باشد. وی در ادامه افزود: فقه به شرطی می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار دهد که نوع آموزش و نوع بهره‌برداری از منابع علمی فقهی به گونه‌ای باشد که […]

حجت‌الاسلام سیدمنذر حکیم، مدیر گروه فقه و خانواده جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار رسا گفت: رفتار اقتصادی زمانی رفتار صحیح است که ضابطه‌مند باشد.

وی در ادامه افزود: فقه به شرطی می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار دهد که نوع آموزش و نوع بهره‌برداری از منابع علمی فقهی به گونه‌ای باشد که بتواند قواعد و ابزار کار را در اختیار بگذارد.

مدیر گروه فقه و خانواده جامعةالمصطفی العالمیه اضافه کرد: مناسب است اصول كلی فقه در یک واحد یا دو واحد درسی و به صورت کلیات به صاحبان مشاغل آموزش داده شود، تا افرادی که وارد بازار کار می‌شوند بتوانند با کسب اطلاعات لازم از منابع مورد نیاز و در دسترس به درستی استفاده کنند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: با فرهنگ سازی صحیح می‌توان به تربیت افراد پرداخت و آنها را به صورت منضبط در عرصه اقتصادی کشور وارد کرد.

حجت‌الاسلام منذر حکیم با بیان این‌که نگارش آثار فقهی در مورد اصناف مختلف یک کار تخصصی است، اظهار داشت: گروه فقه و اقتصاد جامعةالمصطفی العالمیه می‌تواند در این زمینه راهکارهایی را ارائه دهد تا بسیاری از نیازهای اجتماعی موجود در عرصه اقتصادی جامعه مرتفع شود.

وی همچنین گفت: برخی شغل‌ها از لحاظ احکام با هم تفاوت و برخی دیگر اختلافی سوری و ظاهری دارند و تنها در ماهیت معاملات اقتصادی با هم مشترکند، از این رو حوزه می‌تواند با سازماندهی و سپس طبقه‌بندی مشاغل از لحاظ علمی، احکام خاصی در مورد آن ارایه دهد.

مدیر گروه فقه و خانواده جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به ظرفیت‌های بشری و گسترش علم و فن در هر رشته‌ای، زمان، برنامه‌ریزی و مدیریت را از مهم‌ترین اصول در راستای آموزش فقه مشاغل دانست و خاطرنشان کرد: اگر مبلغ بخواهد در حوزه اصناف صاحب فن باشد و آن را به دیگران منتقل کند، لازم است فقه، احکام، اخلاق و مسائل اعتقادی آن صنف را بداند.

این مبلغ حوزوی، پخش برنامه‌های صدا و سیما در مورد اصناف و مجله صنفی را یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای ترویج فرهنگ مشاغل معرفی کرد و افزود: از طریق رسانه‌های گروهی می‌توان با یک فرهنگ‌سازی اصولی بین افرادی که به کسب و کار مشغولند با حوزه‌های علمیه یک ارتباط تنگاتنگ برقرار کرد.

حجت‌الاسلام حکیم خاطرنشان کرد: اصناف فرصت‌های موجود در کشور را غنیمت شمرده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بخواهند که در این راستا مشارکت کرده و برای تربیت نیروهای متخصص، برنامه‌های مفیدی را طراحی کنند.

وی در پایان با بیان این‌که عدم ورود فقه به بازار فاجعه است، گفت: با برنامه‌ریزی مناسب، دوره‌های احکام شرعی و اخلاق شغلی برای تمام مشاغل برگزار شود تا هر فردی که وارد بازار کار می‌شود، مسائل شرعی آن شغل را بداند.

برچسب‌ها:, ,