سخنرانی در نشست بررسي شخصيت قرآني شهيد صدر

سخنرانی در نشست بررسي شخصيت قرآني شهيد صدر
مهر 8, 1397
117 بازدید

در نشست‌ بررسي شخصيت قرآني شهيد صدر مطرح شد: شهيد صدر نظامي براي جامعه اسلامي مبتني بر قرآن كريم عرضه كردگفتمان آيت‌الله‌العظمي شهيد سيدمحمدباقر صدر خطاب عام بود، به طوري كه مورد استفاده تمامي بشريت و مسلمانان قرار گرفت و نگاه محدود شيعي و منطقه‌اي نداشت و نظامي براي جامعه اسلامي مبتني بر قرآن كريم […]

در نشست‌ بررسي شخصيت قرآني شهيد صدر مطرح شد:

شهيد صدر نظامي براي جامعه اسلامي مبتني بر قرآن كريم عرضه كردگفتمان آيت‌الله‌العظمي شهيد سيدمحمدباقر صدر خطاب عام بود، به طوري كه مورد استفاده تمامي بشريت و مسلمانان قرار گرفت و نگاه محدود شيعي و منطقه‌اي نداشت و نظامي براي جامعه اسلامي مبتني بر قرآن كريم عرضه كرد.

 

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نشست بررسي شخصيت قرآني شهيد صدر،روز چهارشنبه هشتم مهرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين «سيدمنذر الحكيم» از شاگردان شهيد صدر و از مولفان و نويسندگان پركار حوزه علميه قم و «سيدمحمدحسن حكيم» از طلبه‌هاي حوزه علميه قم برگزار شد.

 

تلاش شهيد صدر براي ارائه نظامي اسلامي و سياسي بر اساس احكام و آموزه‌هاي قرآني، سير تاريخي تفسير موضوعي قرآن، تأثيرگذاري تفسير موضوعي شهيد صدر در جنبش بيداري اسلامي عراق، تلاش شهيد صدر براي ايجاد حركت بالندگي، انعطاف و عملي‌كردن آموزه‌هاي قرآني، فعاليت وي در زمينه ارائه صورتي نو از فهم قرآن و مطابق با نيازها، مقتضيات و رويكردها و نظريه فراگير قرآني شهيد صدر در موضوع سنت‌هاي تاريخي از محورهاي اين نشست بود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمنذر الحكيم در جمع‌بندي اين نشست گفت: شهيد صدر در موضوعات ويژه و مورد نياز و به روز كه در قرآن به طور آشكار ذكر نشده، وارد شده است و در اين زمينه نوآوري كرده است و گفتمان ايشان خطاب عام بود به طوري كه مورد استفاده تمامي بشريت و مسلمانان قرار گرفت و نگاه محدود شيعي و منطقه‌اي نداشت و نظامي براي جامعه اسلامي مبتني بر قرآن كريم عرضه كرد.

 

وي افزود: از ديگر موضوعاتي كه شهيد صدر مطرح كرد و جمهوري اسلامي ايران از آن بهره گرفته است، ارائه نظام اسلامي سياسي به روز در عصر غيبت است كه پيش از شهيد صدر هيچ كس آن را طراحي نكرده بود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمين سيد منذر الحكيم در پايان گفت: هنوز فكر و انديشه به ويژه تفسير موضوعي قرآن شهيد صدر به خاطر ادبيات مترقي مورد استفاده توسط ايشان مظلوم واقع شده و آن طور كه بايد به آن پرداخته نشده است، اين در حالي است كه ادبيات و دقت نظر ايشان كماكان در صدر متون و انديشه‌هاي حوزوي و علمي است.

 

يادْآوري مي‌شود، در اين سلسله نشست‌ها كه با همكاري سرويس بين‌الملل خبرگزاري ايكنا برگزار مي‌شود، انديشه‌هاي قرآني شهيد صدر از جمله تفسير موضوعي وي با حضور كارشناسان و شاگردان اين عالم فرزانه جهان اسلام بررسي مي‌شود.

برچسب‌ها:, ,